3 Tips innan du startar e-handel

Funderar du på att starta e-handel? Med över 15 års erfarenhet inom skräddarsydda e-handelsystem ger jag 3 viktiga tips och råd för att din e-handelsatsning ska bli en framgång!

3 Tips innan du startar e-handel
3 tips innan du starta e-handel.

1. E-handel? Börja med en marknadsanalys

Att lyckas med försäljningen på nätet kan ibland vara svårare än att sälja i en fysisk butik. Därför är det viktigt att du gör en grundlig marknadsanalys innan du tar det fulla steget ut på nätet. Det finns många dolda kostnader och konkurrensen är stenhård. Finns efterfrågan för dina produkter? Kan du matcha marknaden priser och samtidigt bibehålla en tillräcklig vinstmarginal? Hur ser konkurrensen ut och varför ska kunderna välja att handla ifrån din e-handel?

2. Direkttrafik, Organisk trafik och betald trafik, hur hittar kunderna till din e-handel?

Det kan vara smart att redan vid ett tidigt skede fundera över hur dina potentiella kunder ska hitta till din butik. Man brukar dela upp trafiken i tre olika typer:

Direkttrafik

De som knappar in din domän direkt i webbläsaren och på så vis hittar till din butik utan att varken söka på google, eller genom ”influencers” på olika sociala medier.

Organisk trafik

Den trafik som kommer ifrån sökmotorer när folk ”googlar” fram efter din e-handel eller en specifik produkt som du säljer. Det finns många parametrar som avgör om Google väljer att lista dina länkar överst bland sökreslutaten. Några av dessa är parametrar är hur sökmotoranpassad (titlar, meta-data, hur du arbetar med rubriker och vad för ord som förekommer i dessa m,m.) din e-handel är, om den är anpassad för mobila enheter (85% av Sveriges befolkning surfar från mobilen), hur din närvaro på sociala medier är och en mängd andra faktorer.

Betald trafik

Det säger sig självt, köpt trafik genom annonsering på sökmotorer (Google Ads), betalda samarbeten med influencers som marknadsför dina produkter och leder trafik till din butik, samt andra typer av annonser som leder besökare till din e-handel.

3. Fokusera och ge 100% varje dag

Oavsett hur duktig du är på att ha många bollar i luften kräver en lyckad e-handel fullt fokus och tar tid, det sköter sig inte självt. 100% engagemang är ett måste, att bara lägga några timmar i veckan för orderhantering och en sväng förbi posten räcker inte. Många som ger sig in på att sälja på nätet glömmer ofta av hur mycket tid som faktiskt krävs för att man ska lyckas.

Slutsats

20 år efter att de första butikerna slog upp på nätet fortsätter e-handeln att växa för varje år. Förutom en stark efterfrågan på just de produkter som du tänker sälja krävs även dagligt engagemang och tålamod och lite tur för att just din e-handel ska bli en lyckad satsning.

På Swapi har vi byggt och underhållit skräddarsydda e-handellösningar i över 15 år. Om du har känner att du har koll på bitarna ovan hjälper vi gärna till med de tekniska för att din e-handel ska bli en framgångshistoria. Beroende på vad du har för behov och förväntningar av systemet hjälper vi dig att sätta bygga upp en skräddarsydd e-handel för dig, vare sig det är i Magento, WooCommerce (WordPress) eller ett annat e-handelsystem.