60% av konsumenterna anser att handlarens egna hemsida är en viktig kanal i köpresan för bil. Att då endast finnas på Blocket innebär att man kan tappa mer än hälften av sina potentiella kunder.
Att som bilhandlare ha en hemsida med listning av sina bilar till salu är ett måste om man vill uppfylla konsumenternas högt ställda krav inför ett bilköp.
Vilka sajter besöker konsumenten innan de slår till?
I snitt utvärderar kunder 14 olika varumärken i början av köpresan och 84% av de tillfrågade säger att de börjar på Blocket och andra marknadsplatser.
På andra plats kommer kommer bilhandlarens hemsida där 60% av kunderna går vidare till handlarens hemsida. Detta ger en tydlig signal om hur viktigt det är att den uppfyller besökarnas högt ställda krav inför ett bilköp och varför man som bilförsäljare bör lista sina bilar till salu även där.
38% av de tillfrågade väljer även att googla en vända innan de har bestämt sig.
Kundernas förutsättningar för att köpa sin nästa bil online
- Dokumentation över bilens historik
- Tydlig information om utrustning
- Upplysning och bilder på eventuella skador
- Bra bilder och filmer på objektet
- Garantier och tydliga villkor
Siffror och fakta i detta inlägg är baserad på Wayke kundundersökning med 1 000 respondenter, oktober 2021.