Många gör misstaget att investera stora summor i annonsering på plattformar som Instagram, Facebook och Tiktok utan att verkligen ha säkerställt att deras hemsida är optimerad för att ta emot och konvertera den trafik som annonserna genererar.
Det räcker inte med att annonsen är trimmad. Här kommer några punkter som man bör fundera på innan man sätter sin annonsbudget.
Optimerad Hemsida: Nyckeln till framgångsrik annonsering
Är hemsidan användarvänlig? En rörig och svårnavigerad hemsida skapar frustration och minskar chansen att besökare stannar kvar för att bli kunder.
Hamnar besökaren på rätt landningssida?
Er annons och landningssida måste vara helt perfekt och i total harmoni. Det krävs 110% perfektion. Se över rubriker och bilder noggrant, trimma innehållet och ta bort allt som kan förvirra besökaren.
Speglar hemsidan ert företag och är den anpassad för er målgrupp?
Om inte, börja fundera på att skaffa en ny innan du lägger pengar på annonsering. En dålig hemsida skadar ditt varumärkes trovärdighet.
Sammanfattningsvis
Att annonsera är ett kraftfullt sätt att driva trafik till din hemsida, men om din hemsida inte är väloptimerad eller inte uppfyller förväntningarna hos besökaren blir det en kostsam och ineffektiv strategi. För att din annonsinvestering ska vara lyckad måste du börja med att se över hemsidan. Den ska vara snabb, användarvänlig, och optimerad för konvertering.
Vi har stenkoll på hur man skapar hemsidor som konverterar. Varje klick på dina annonser har potential att bli en värdefull kund. Låt oss hjälpa dig att bygga din hemsida så du kan få ut det mesta av dina marknadsföring.
Behöver du hjälp med resultatdriven marknadsföring?
Vi samarbetar med ett av Sveriges främsta bolag inom betald marknadsföring, Omniso.